RASEINIŲ AUTOBUSŲ STOTIS

Kiekviename mieste ar miestelyje, autobusų stotis dažnai tampa pirma vieta, kurią pamato atvykstantys miesto svečiai. Tai – tarsi miesto vartai, todėl mums, kaip projektuotojams, buvo labai svarbu suteikti pastatui įdomų, reprezentuojantį pavidalą. Apžvelgę esamą aplinkos kontekstą, nusprendėme sukurti kažką gyvo, spalviškai aktyvaus, kas įneštų „šviežumo“į pakankamai nuobodžią architektūrinę kaimynystę. Kadangi pastato tūrinė - planinė kompozicija bei konstrukcinė schema turėjo būti pakankamai nesudėtingos ir ekonomiškos, pagrindinę reprezentacinę „misiją“ skyrėme kolonoms – vienaip ar kitaip, jos turėjo būti, todėl nusprendėme suprojektuoti jas išraiškingas ir žaismingas. Aplinkui nelabai gausu žalumos – tebūnie pastato kolonos tarsi medžiai – žali ir kreivi. Ieškodami grafinio sprendimo, pabandėme pagrindinėje kolonų eilėje, ties stikliniu laukiamosios salės fasadu, labai stilizuotai „paslėpti“užrašą „Raseiniai“ - gal kas nors pastebės, o jei ne, tai bus mažytė mūsų, projektuotojų, paslaptis. Kolonoms perėmus pagrindinį vaidmenį, visa kita tiek pastato išorėje, tiek viduje, suprojektuota pagal daugumos šiuolaikinių architektų kredo – paprasta, aišku, funkcionalu. Pagrindinėje patalpoje - laukiamojoje salėje – norėjome kuo daugiau erdvės ir natūralios šviesos, kad žmogus jaustųsi komfortabiliai ir patogiai, galėtų laisvai apžvelgti pastato prieigas – tai labai svarbu, laukiant savo autobuso.

Pradinius pastato eskizus labiausiai įtakojo užsakovo pateikta techninė užduotis bei parengtas detalusis planas. Svarbus architektūrinis momentas – siaurėjanti pastato plano forma. Norėjosi nenutrūkstamai susieti pagrindinį pastato tūrį kartu su peronu, bet, tuo pačiu, nesinorėjo perono stogo daryti labai masyvaus ir plataus. Todėl pasirinkome trapecinę plano formą, siaurėjančią į perono galą. Pastato funkcinė, konstrukcinė schema – paprastos ir racionalios, minties polėkiui čia vietos nedaug. Pagrindiniai akcentai – spalvos, detalės. Turint argumentuotą, stiprią, planinę/tūrinę kompoziciją, būtent joms tenka pagrindinis dėmesys.

Originaliausios pastato detalės – vienareikšmiškai, kolonos. Tiek stebint iš vidaus, tiek iš išorės, pravažiuojant pro šalį ar laukiant perone, jos yra pagrindinis pastato akcentas. Kitas įdomus sprendimas – juoda spalva laukiamojoje salėje – mūsų manymu, ji praktiška, emociškai stipri, prie jos gerai „suskamba“ nerūdijančio plieno detalės, šviestuvai bei atviri inžineriniai elementai.

Pagrindinis iššūkis buvo sutalpinti savo idėjas į pastatui numatytą biudžetą ir sukurti kažką įdomaus tiek profesionalo, tiek paprasto žmogaus akiai. Manome, mums pavyko, tikimės, kad taip pat manys ir raseiniškiai bei miesto svečiai – mums jų nuomonė labai svarbi.

Vienas, tikrai išskirtinis stoties ypatumas, yra tai, jog stotis atlieka tik vieną, savo pagrindinę funkciją. Tai nėra stoties ir kokios nors kitos paskirties objekto ( pvz. parduotuvės ) derinys. Visa kita viduje – pagal pastato tipologiją ir normas.

Pradiniame projekto variante fasado apdailai buvo numatyta išskirtinė medžiaga – surenkami betono paneliai su pagal Reckli matricas „atspaustu“raštu. Naudojant šias matricas, betone galima atvaizduoti bet kokią grafiką, raštą, piešinį, labai norint, net nuotrauką. Kartu su kolonomis tai turėjo būti labai stiprus derinys, be kita ko, labai praktiškas ir ilgaamžis. Deja, dėl didelių kaštų bei rangovus netenkinusių panelių gamybos terminų, teko šios idėjos atsisakyti. Rasti kitą praktišką ir įdomų sprendimą už prieinamą kainą buvo nelengva. Galų gale, pasirinkome klijuojamas klinkerines plyteles, bet pasiūlėme jas klijuoti vertikaliai su kintamu prasistūmimu. Tokiu būdu, apdaila tapo ne įprasta „plytų siena“, o kažkuo įdomesniu. Be to, šis sprendimas labai tiko paslepiant vertikalias deformacines siūles – jų tiesiog nebesimato.

Bendravimas tiek su rangovais, tiek su užsakovais bei Raseinių vyr. architektu, mums buvo labai malonus – mūsų sprendimai visiems patiko, mūsų, kaip projektuotojų, nuomonės buvo klausoma visose situacijose. Turbūt visos objekto projektavime ir rangoje dalyvavusios šalys jautė ir matė, kad kartu galime sukurti kažką, kuo vėliau drąsiai galėsime didžiuotis, todėl dirbo su užsidegimu ir visus klausimus sprendė ne ginčais, o profesionaliomis ir argumentuotomis diskusijomis.

Pagrindinė įmonės „Jungtinių pajėgų namai“ veiklos sritis – individualių gyvenamųjų namų projektavimas. Raseinių autobusų stotis mums pirmas tokio pobūdžio objektas. Tai buvo labai įdomi patirtis, tikimės įvairios paskirties pastatus projektuoti ir ateityje.

Turbūt daugeliui žmonių, keliaujant autobusu po mažesnius Lietuvos miestelius, tenka matyti tiek moraliai, tiek fiziškai atgyvenusius autobusų stočių pastatus. Kai kas į tai kreipia dėmesį, kai kam tai nesvarbu. Norisi, kad savivaldybės skirtų didesnį dėmesį šių pastatų būklei, suvokdamos jų reprezentacinę vertę. Tikimės , kad Raseinių autobusų stotis bus geras pavyzdys ir paskatins kitus miestus rūpintis savo „vartais“